اخبار > گفت‌وگو با مدیر عامل شرکت فناور سازه ایده‌آل دریایی کاسپین



  چاپ        ارسال به دوست

با هدف معرفی واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان در مرکز رشد دانشگاه مازندران انجام شد:

گفت‌وگو با مدیر عامل شرکت فناور سازه ایده‌آل دریایی کاسپین

 

 

 

 

 

 

با هدف معرفی واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان در مرکز رشد دانشگاه مازندران انجام شد:

گفت‌وگو با مدیر عامل شرکت فناور سازه ایده‌آل دریایی کاسپین

       به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، دکتر ناصر کردانی مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه در خصوص گفت‌و‌گو با مدیران عامل جوان و موفق شرکت‌های فناور دانشگاه مازندران گفت:

      از آن‌جایی‌که شنیدن تجربیات کارآفرینان موفق می‌تواند چراغ راهنمای جوانان در مسیر حرکت به سمت تحقق رویاهای‌شان باشد، این مرکز در نظر دارد در سلسه گفت‌وگوهایی با مدیران عامل جوان و موفق شرکت‌های فناور، ضمن معرفی جوانان ایده‌پرداز، توانمند و با پشت‌کار، حمایتهای لازم از شرکت‌های نوآور را به‌عمل آورد.

        مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه مازندران افزود: در اولین مصاحبه به‌عمل آمده، مهندس اسماعیل صادقیان، فارغ‌التحصیل رشته"مهندسی سازه‌های دریایی" از دانشگاه امیرکبیر و مدیر عامل شرکت فناور سازه ایده‌آل دریایی کاسپین که ذیل مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه مازندران فعالیت می‌کند، از فرآیند تبدیل ایده به محصول و شروع کسب و کار نوآورانه و تبدیل به کارآفرین در حوزه ساخت تجهیزات تفریحی آبی، مطالبی به شرح زیر بیان داشته‌اند:

     یادآور می‌شود: در حال حاضر بیش از 40 واحد فناور و شرکت دانش‌بنیان در مرکز رشد دانشگاه مازندران مستقر هستند.

  متن کامل این گفت‌و‌گو را در زیر مشاهده می‌کنید:

         شنیدن تجربیات کارآفرینان موفق می‌تواند چراغ راهنمای جوانان در مسیر حرکت به سمت رویاهای‌شان باشد.

       در روزهایی که ایجاد کسب‌وکار از دیدگاه بسیاری از افراد مستلزم داشتن روابط ارتباطی، شرایط مناسب مالی و تجربه فراوان است و بسیاری از جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی درصدد پر کردن فرم استخدام و یافتن شغل مناسب هستند، یکی از جوانان خلاق و توانمند شهرمان به دور از دغدغه‌های یافتن کار اداری، با استفاده از توانمندی و استعداد  خود و با تحقیق نیازمندی روز بازار، با پس‌انداز اندک اولیه خود، دست به کارآفرینی زده و نه تنها توانسته در مدت کوتاهی میزان محصول تولیدی خود را چند برابر نماید، بلکه موفق شده توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران بخش گردشگری و تفریحات آبی را نیز به محصول خود جلب نماید.

      اسماعیل صادقیان، جوان سی‌ساله اهل شهرستان فریدونکنار، فارغ‌التحصیل رشته"مهندسی سازه‌های دریایی" از دانشگاه امیرکبیر و مدیرعامل شرکت فناور سازه ایده‌آل کاسپین که ذیل مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه مازندران فعالیت می‌نماید از چگونگی اجرایی‌شدن ایده و شروع کسب و کار نوآورانه‌اش و تبدیل شدن به کارآفرین در حوزه ساخت تجهیزات تفریحی آبی،  مطالبی را به شرح زیر بیان می‌دارد:

v                   کار را چطور آغاز کردید؟ و اعضای تیم خود را معرفی کنید.

      شروع فعالیت من در دوره کارشناسی ارشد و از پژوهشکده علوم و فنون شمال آغاز شد. از همان ابتدا به دلیل عدم علاقه‌مندی به پشت میزنشینی و کارمندی به فکر حرفه‌ای مرتبط با رشته تحصیلی‌ام سازه‌های دریایی و نوآوری در آن زمینه بودم. پس از مدت یک‌سال و نیم و طی مراحل ایده‌پردازی و طراحی، محصول مورد نظرم که ارزش بهره‌برداری و فروش داشت را ساختم.

در حال حاضر با مهندس رحیمی از همکارانم در پژوهشکده علوم و فنون در شرکت نوآور ذیل مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه مازندران، فعالیت می‌نماییم.

 

v                   در مورد زمینه کاری شرکت و محصولات‌تان توضیح دهید.

       فعالیت شرکت با طراحی و ساخت تخته پدل برد شروع شد و به دلیل کاربری گسترده ی این محصول در حوزه  های ورزشی و تفریحی، طراحی و ساخت نمونه های متعدد تجهیزات تفریحات آبی را اجرا نمودیم و به این ترتیب تعداد محصولات شرکت گسترش یافت.

v                   چرا فعالیت در زمینه تفریحی ورزشی را انتخاب کردید؟

     با توجه به اکوسیستم و ظرفیت های بالای کشورمان در جذب توریست و لزوم فرهنگ‌سازی و بومی‌سازی تجهیزاتی که عموما وارداتی هست، تولید محصول در این زمینه جدید را شروع کردم.

v                   شما در زمان تحصیل تفكر پشت میزنشینی و كار دولتی داشتید؟

      خیر. من همیشه دغدغه انجام کارهای بزرگ را داشتم. با توجه به روحیه بلندپروازی و میل به پیشرفت سریع و رسیدن به اهدافم در کوتاه‌ترین زمان ممکن از شغل کارمندی سابقم انصراف دادم و دست به کار پرچالش تولید و کارآفرینی زدم و هم‌چنان رویای انجام کارهای بزرگ‌تر و نو را دارم.

v                   برای نوآوری و شروع كسب و كار ضرورتی به تحصیلات آكادمیك است؟

     قطعا بله، زیرا تحصیلات آکادمیک و دانش علمی، سبب کاهش میزان سعی و خطا و زمان دست‌یابی به محصول موردنظر می‌گردد و هم‌چنین محیط پویا و ضابطه‌مند دانشگاه تفکر سیستمی را به فرد آموزش می‌دهد که این موضوع در دنیای کسب و کار بسیار کمک‌کننده هست.

v                   زمانی که کار خود را آغاز کردید چقدر سرمایه داشتید؟

      سرمایه اندک پس‌اندازم که حدود دو میلیون تومان بود، اولین محصول را تولید کردیم. البته در حال حاضر به دلیل رشد چشمگیر هزینه مواد اولیه، قیمت تمام شده محصول افزایش پیدا کرده است.

v                   جرقه خلاقیت و کارآفرینی از چه‌زمانی در ذهن شما زده شد؟

      جرقه اصلی زمانی زده شد که من چندین شکست در فعالیت‌های دیگر داشتم و به نوعی در نقطه تیره زندگی خودم بودم و هم‌زمان فشارهای زیادی هم تحمل می‌کردم که به ایده تولید یک محصول دست یافتم.

v                   حسن و مزایای محصول شما نسبت به نمونه خارجی وارداتی در چیست؟

      این محصول پیچیدگی خاصی در تولید ندارد و در مقایسه ارزیابی کیفی با نمونه درجه یک وارداتی، شاخص‌هایی مانند استحکام سازه‌ای، پایداری مانور، طراحی، رنگ و ... تفاوتی ندارد، در حالی‌که هزینه تمام شده آن حدود سیصد درصد از نمونه خارجی به‌صرفه‌تر می‌باشد.

v                   در افق روشنی كه برای خودتان ترسیم كردید بحث مالی و اقتصادی چقدر پر رنگ است؟

      داشتن پشتوانه مالی، سبب تولید بیشتر و افزایش عرضه محصول به بازار می‌گردد و در نتیجه بازدهی فروش افزایش یابد، در غیر این‌صورت باید به  تولید سفارش محور بسنده کرد.

v                   کمی از مشکلات مسیر کسب و کار بفرمایید؟

       از مشکلات کسب و کارهای نو می‌توان عدم دسترسی به مواد اولیه با کیفیت، نوسانات هزینه‌ها، نبود پروسه فروش منطقی و موانع همکاری ارگان‌های مرتبط جهت کمک به عرضه و معرفی بهتر محصول را می‌توان نام برد.

       برای مثال تجربه ناموفقی را با شهرداری بابت درخواست اختصاص جایگاهی در ساحل دریا جهت برپایی چادر و کرایه تخته شنا با حضور مربی حرفه‌ای، داشتم. امیدوارم در آینده نگاه روشنی به جوانان ایده‌پرداز و دارای کسب و کارهای جدید باشد.

v                   قبل از جذب در مرکز رشد، چقدر با فعالیت و حمایت‌های مرکز آشنایی داشتید؟

      از طریق یکی از دوستان با فعالیت مرکز رشد در زمینه حمایت از افراد با ایده دانش‌محور و نوآور آشنا شدم.

 

v                   حمایت مرکز رشد چه کمکی به شما کرد و چه حمایت‌هایی از شما شد؟

      امکانات زیرساختی مانند اختصاص فضای کارگاهی و خدمات آموزشی برگزاری وبینارهای آموزشی، خدمات مشاوره بازاریابی، طراحی پوستر و بنر و هماهنگی‌های لازم با ارگان‌های مختلف جهت برپایی نمایشگاه و غرفه ارایه محصولات از جمله حمایت‌های مرکز رشد می‌باشد که به بازاریابی محصولات کمک شایانی می‌کند.

      در راستای تجاری‌سازی محصول نوآور به شرکت، تسهیلات مالی تجاری‌سازی به مبلغ یک‌صد و پنجاه میلیون تومان با حمایت دانشگاه مازندران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تخصیص داده شد و در حال حاضر نیز در صدد عقد قرارداد مشارکت در سود فروش محصولات با دانشگاه هستیم.

v                   تاثیر حمایت‌ها و مشاوره‌های مرکز رشد؟

     در ابتدا، زمانی که تصمیم گرفتم از تهران به مرکز رشد بیایم امید چندانی نداشتم اما با برخورد بسیار حرفه‌ای و مثبتی مواجه شدم و با کمک مرکز توانستیم گام‌های مثمرثمری در جهت پیشرفت فعالیت‌مان برداریم.

v                   سخن شما به جوانان جویای کار و دانشجویان چیست؟

      یک جمله‌ای  از آقای بوکوفسکی هست که می‌گوید :"زندگی‌کردن جسارت می‌خواهد."

     توصیه من این هست که ترسی از شکست نداشته باشند، ریسک کنند و زمانی که با مشکلی مواجه شدند نا امید نشوند و با اعتماد به نفس کامل به ادامه راه بپردازند و اگر فکر کردند که در زندگی اشتباهی انجام ندادند پس به زندگی کردن خود شک کنند، چون انسان با کسب تجربه چند اشتباه، به موفقیت اصلی دست پیدا کند.

 

      اسماعیل صادقیان و همکاران جوانش، نمونه‌ای از جوانان توانمند، خلاق و امیدوار ایرانی است که از صفر شروع كرده و با همت و پشتکار فراوان علی‌رغم همه مشکلات پیش‌رو، هیچ‌گاه انفعال را به‌عنوان یک گزینه در نظر نگرفته و سعی کرده تا در مسیر تحقق رویاها و اشتغال‌زایی یک بازیگر جدی باشد تا به هدفش برسد. نکته مهم این است که شروع کنیم و از شکست نهراسیم، شکست واقعی زمانی رخ خواهد داد که ما حتی تلاش برای رسیدن به آرزوهای خود انجام ندهیم.

 

تصاویر بیشتر

روابط عمومی دانشگاه مازندران

امور رسانه‌های گروهی



٠٨:٤١ - چهارشنبه ١٥ ارديبهشت ١٤٠٠    /    شماره : ٢٨٨٥١    /    تعداد نمایش : ٥٣٤