اخبار > ارایه گزارش اقدامات انجام شده معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران



  چاپ        ارسال به دوست

در مصاحبه با روابط عمومی دانشگاه صورت گرفت:

ارایه گزارش اقدامات انجام شده معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران

 

 

 

 

 

 

در مصاحبه با روابط عمومی دانشگاه صورت گرفت:

ارایه گزارش اقدامات انجام شده معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران

       به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، هم‌زمان با فرا رسیدن ۱۲ اردیبهشت، سال‌روز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری و هفته گرامی‌داشت مقام معلم و استاد، دکتر محمدحسین فاطمی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران در مصاحبه با روابط عمومی دانشگاه، به ارایه گزارش اقدامات انجام شده در این معاونت در طول یک‌سال اخیر پرداخت.

       متن این مصاحبه به شرح ذیل می‌باشد:

 

مقدمه

روابط عمومی دانشگاه: با سلام و ارادت، چنانچه در ابتدای این مصاحبه، پیام تبریکی به مناسبت فرا رسیدن هفته گرامی‌داشت مقام معلم و استاد دارید، بفرمایید؟

دکتر فاطمی: ضمن عرض سلام و احترام به کلیه دانشگاهیان گرامی و آرزوی سلامتی و تندرستی برای اعضای محترم هیات علمی دانشجویان عزیز و پرسنل محترم دانشگاه مازندران و خانواده‌های معزز و گرامی آنان در ابتدای صحبت خود دوازدهم اردیبهشت سالروز شهادت و پاسداشت مقام والای استاد شهید مرتضی مطهری، اندیشمند و متفکر توانای کشورمان گرامی دارم. ایشان، الگوی آزاداندیشی و آزادمنشی و معلمی نمونه بود. تلاش و کوشش استادان فرهیخته در امر گرانمایه تربیت و پرورش نسلی جوان و آرمانگرا برای اعتلای ایران اسلامی شایسته سپاس و ستایش است. این تلاش‌ها، در روزهای کنونی که ویروس کرونا وضعیتی ویژه به کشور داده، نمودی بیش از پیش داشته است. اعضای گرانمایه هیات علمی دانشگاه مازندران، با احساس مسئولیت و تلاش دلسوزانه خود و با بکارگیری ابزارها و زیرساخت توانمند آموزش مجازی دانشگاه، توانستند جریان پیوسته آموزش را تداوم بخشند.  لذا این روز را فرصتی مغتنم می‌شمارم تا ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره‌ استاد شهید مرتضی مطهری، مراتب قدردانی خود را از تمامی استادان فرهیخته دانشگاه  مازندران به‌جا آورم و برای آنان توفیق روزافزون در عرصه علم و دانش را آرزو کنم.

 

اهداف و برنامه‌ها

روابط عمومی دانشگاه: چگونه می‌توانیم شاهد حرکت پرشتاب دانشگاه مازندران در دست‌یابی به افق‌های جدید و ارتقای جایگاه آن در سطح ملی و بین‌المللی باشیم؟

دکتر فاطمی: یکی از اهداف کلان نظام علم و فناوری کشور تعمیق و گسترش آموزش عالی تا آخرین سطوح تحصیلی همراه با تقویت اخلاق و آزاداندیشی و روحیه خلاقیت در آحاد جامعه به‌ویژه نسل جوان است و در این راستا در دانشگاه مازندران نیز گام‌های موثر و مهمی برداشته شده است که لازم است از کلیه عزیزانی که از سال‌های گذشته در این حوزه نقش‌آفرینی داشته‌اند تشکر و قدردانی نمایم. سیاست‌های کلی  اجرا شده در دانشگاه مازندران با توجه به اسناد بالادستی و برنامه جامع توسعه دانشگاه در راستای ارتقای سطح کیفی و کمی آموزشی و پژوهشی دانشگاه، توجه ویژه به نخبگان و استعدادهای درخشان و بین‌المللی سازی دانشگاه بوده است. مجموعه سیاست‌گذاری‌های انجام شده مشخص‌کننده راهبردهای اصلی دانشگاه بوده و امید است با همراهی کلیه همکاران شاهد حرکت پرشتاب دانشگاه مازندران در دست‌یابی به افق‌های جدید و ارتقای جایگاه آن در سطح ملی و بین‌المللی باشیم.

 

اقدامات انجام شده

روابط عمومی دانشگاه: معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه در طی یک‌سال اخیر برای رسیدن به این اهداف، چه اقداماتی را اجرایی کرد؟

دکتر فاطمی: برخی اقدامات به عمل آمده در جهت نیل به اهداف مهم و والای دانشگاه در سال 1399 عبارتند از:

ساماندهی حوزه آموزش‌های آزاد و مجازی:  تهیه و تدوین شیوه‌نامه آموزش غیرحضوری، به‌روز‌ آوری و ارتقای سامانه مدیریت آموزش مجازی و پشتیبانی و استفاده گسترده از آن در سطح دانشگاه با توجه به توقف آموزش حضوری ناشی از شیوع ویروس کرونا و برگزاری تعداد زیادی گارگاه آموزشی برای اساتید، کارشناسان و دانشجویان به‌منظور افزایش توانمندی آنان در استفاده بهینه از امکانات سامانه، برنامه‌ریزی جهت کمک به خرید لپ‌تاپ برای اساتید و برگزاری دوره‌های آزاد مهارت‌افزایی، از جمله مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در این حوزه می‌باشد. تهیه و تدوین شیوه‌نامه برگزاری دوره‌های آزاد به‌منظور ایجاد منابع مالی پایدار از دیگر فعالیت‌های صورت گرفته در این حوزه می‌باشد.

در حوزه جذب و هدایت حمایت و پرورش استعدادهای درخشان:  استقرار مدیریت دفتر استعدادهای درخشان و تشکیل شورای استعدادهای درخشان دانشگاه، تدوین و تصویب آیین‌نامه‌های اعطای تسهیلات آموزشی، پژوهشی و رفاهی به دانشجویان نخبه و مستعد دانشگاه در هیات امنا و آگاهی‌رسانی موثر و گسترده و با زمان‌بندی مناسب به این عزیزان در جهت بهبود و افزایش کمی و کیفی دانشجویان استعداد درخشان در دانشگاه بوده است.

ارتقا و بهبود ساختار معاونت آموزشی:  باز آرایی، بازنگری، مدرن‌سازی و چابک‌سازی چارت حوزه معاونت آموزشی با ایجاد مدیریت مهم و استراتژیک توسعه و برنامه‌ریزی آموزش و ادغام مدیریت آموزشی  با مدیریت تحصیلات تکمیلی و تغییر چارت تفضیلی آن، تهیه و تدوین آیین‌نامه حق‌التدریس دانشگاه، تغییر و بازنگری شرایط فراخوان جذب اعضای هیات علمی و تهیه و تدوین شیوه‌نامه اختصاصی ارتقای مرتبه اعضای هیات علمی، تهیه و تدوین آیین‌نامه ارتقای مهارت‌های مدرسان دانشگاه، تهیه آیین‌نامه جذب دانش‌آموختگان و اساتید نخبه در دانشگاه مازندران، تدوین شیوه‌نامه به‌کارگیری مدرسان حق‌التدریس و تدوین آیین‌نامه انتقال اساتید به دانشگاه مازندران از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در این حوزه بوده است. از جمله دیگر اقدامات صورت گرفته در این حوزه می‌توان به اعطای پایه‌های تشویقی آموزشی و پژوهشی به همکاران محترم واجد شرایط اشاره کرد.

در راستای تسهیل و تسریع فرآیندهای آموزشی: تغییر سامانه آموزشی دانشگاه از سما به سامانه گلستان برای انتخاب واحد سریع‌تر، بهتر و روان‌تر دانشجویان، ایجاد کاتالوگ رشته و طراحی برنامه آرایش ترمی، ارایه دروس برای اصلاح وضعیت انتخاب واحد دانشجویان، طراحی و فعال‌سازی سامانه پیشخوان خدمت جهت پاسخگویی غیرحضوری مراجعان و اتوماسیون فرآیند صدور ابلاغ  تدریس و برگزاری دوره‌های آموزشی و بازآموزی کارشناسان و مدیران حوزه آموزشی، بخشی از اقدامات صورت گرفته در این زمینه بوده است.

       هم‌چنین تصویب آیین‌نامه شورای اشتغال‌پذیری و تشکیل کارگروه‌های ویژه آن از جمله اقدامات به‌عمل آمده در حوزه افزایش اشتغال‌پذیری دانشجویان کارشناسی می‌باشد. که در این راستا شاهد اجرایی‌شدن دوره‌های کوآپ و اعزام دانشجویان دانشگاه به صنایع مختلف استان برای اولین بار بوده‌ایم. اخذ مجوز راه‌اندازی 12 رشته جدید در دانشگاه مازندران شامل 4 رشته دکتری و 6 رشته کارشناسی ارشد و 2 رشته کارشناسی از دیگر اقدامات صورت پذیرفته در سال 1399 بوده است.

 

انتخاب سرآمدان آموزشی

روابط عمومی دانشگاه: امسال بر اساس چه معیارهایی به انتخاب اساتید نمونه دانشگاه و سرآمدان آموزشی پرداختید؟

دکتر فاطمی: انتخاب اساتید نمونه دانشگاه در سال جاری بر مبنای دستورالعمل شناسایی و انتخاب سرآمدان آموزشی دانشگاه‌ها مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صورت پذیرفت و بر مبنای این دستورالعمل، مهم‌ترین شاخص‌های انتخاب سرآمدان آموزشی شامل سه محور اصلی: اخلاق استادی، کیفیت آموزش و شاخص‌های عمومی بوده است.

برخی معیارهای ارزیابی اخلاق استادی شامل: وقار و متانت و شأنیت استادی، راستی و صداقت، پایبندی به مبانی ارزشی و اصول اعتقادی، نظم و انضباط و رعایت قوانین آموزشی و داشتن روحیه عدالت و انصاف و انتقادپذیری می‌باشد.

معیارهای ارزیابی کیفیت آموزشی شامل: ارزیابی دانشجویان، دانش‌آموختگان، مهارت‌های تدریس، استفاده از منابع روزآمد و کارآمد، خلاقیت و نوآوری در امر آموزش، ارزشیابی مناسب و منطقی دانشجویان و طراحی محتوای آموزشی مناسب می‌باشد.

در مورد معیارهای عمومی: به شاخص‌هایی از قبیل رعایت کمیت موظف آموزشی، تعامل سازنده با گروه و دانشگاه، مشاوره و راهنمایی دانشجویان و مشارکت در فعالیت‌های بین‌المللی آموزشی می‌توان اشاره کرد که در مجموع بخشی از معیارهای مورد نظر در انتخاب سرآمدان آموزشی دانشگاه بوده است.

برنامه‌های سال جاری

روابط عمومی دانشگاه: چه برنامه‌ها، راهکارها و سیاست‌های کاری و اجرایی را برای سال جاری پیش‌بینی کردید؟

دکتر فاطمی: تحولات گسترده جهان معاصر در تمام ابعاد همه سازمان‌ها را تحت تأثیر قرار داده و آن‌ها را از جمله دانشگاه‌ها متحول کرده است. دانشگاهی در این محیط سیال و دینامیک موفق‌تر عمل می‌کند که فرصت‌ها و چالش‌های محیط را پیش‌بینی کرده و برای مواجهه با آن آمادگی و انعطاف لازم را داشته باشد. تحقق این امر مستلزم داشتن برنامه برای استفاده از فرصت‌ها و کاهش تهدیدات و چالش‌ها است و در این میان استفاده از خرد جمعی و هم‌سویی راهبردی کلیه ارکان دانشگاه بسیار مهم و ضروری می‌باشد. برنامه‌های مورد نظر در سال جاری در راستای دست‌یابی به اهداف فوق‌الذکر و سیاست‌گذاری‌های به‌عمل آمده و اجرای آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های تدوین شده بوده و در این میان تقویت دفتر استعدادهای درخشان دانشگاه، بهبود سطح فرآیندهای آموزشی دانشگاه، پالایش و بازنگری و بهبود کمی و کیفی برنامه‌های درسی و سرفصل دروس، ارتقای جایگاه دانشگاه در حوزه آموزش‌های آزاد و مجازی، افزایش سهمیه جذب و پذیرش دانشجویان غیر ایرانی و توجه ویژه به برنامه افزایش اشتغال‌پذیری دانش‌آموختگان در دوره‌های کارشناسی، از جایگاه قابل توجهی برخوردار می‌باشد. بدیهی است که محور اصلی اجرایی این برنامه‌ها گروه‌های آموزشی می‌باشند و مدیران محترم گروه، نقشی بی‌بدیل در تحقق اهداف کلان دانشگاه در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دارند.

سخن پایانی

روابط عمومی دانشگاه: و سخن پایانی؟

دکتر فاطمی: در این روزها که کشور عزیزمان _ ایران _ با مشکلات فراوان اقتصادی و هجمه‌های سیاسی و فرهنگی دست به گریبان است، رسالت استادان و معلمان بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا کرده است؛ بی ‌‌تردید این آموزگاران و استادان هستند که در این برهه حساس می‌بایست به‌دنبال راهی به رهایی باشند و چاره‌جویی کنند. تلاش برای تغییر اوضاع کنونی و ایجاد روحیه خودباوری و تاب‌آوری و کوشش برای به‌ثمر رساندن استعداد و توانایی‌های بالقوّه موجود در جوانانِ این مرز و بوم، یکی از اصلی‌ترین وظایف استادان است. انتظار می‌رود که معلمان و استادان فرهیخته، با استعانت از فرهنگ ایرانی و آموزه‌های اسلامی، بنیان‌های فکری و هویّت فرهنگی و اجتماعی جامعه ایران را استحکام بخشند. اهتمام به ارتقای کیفیت آموزش و توجه به پژوهش‌های هدفمند و تلاش برای مأموریت‌گرا شدن دانشگاه‌ها از رسالت‌های اصلی استادان دانشگاه است. در پایان اینجانب متواضعانه و با کمال افتخار، مجددا هفته بزرگ‌داشت مقام والای معلمان و اساتید را به تمام تلاشگران عرصه تعلیم و تربیت کشور و استادان فرهیخته و فرهنگ‌آفرین دانشگاه مازندران تبریک عرض کرده و توفیق روزافزون و تندرستی و سلامتی شما عزیزان و خانواده‌های معزز و بزرگوار همگان را از درگاه خداوند متعال خواستارم.

 

روابط عمومی دانشگاه مازندران

امور رسانه‌های گروهی

 

 


٠٧:٤٩ - شنبه ١١ ارديبهشت ١٤٠٠    /    شماره : ٢٨٧٨٢    /    تعداد نمایش : ٥٣٧